Wat is Nieuw 2019
Wat is Nieuw > Wat is Nieuw 2019
 

Glossary Item Box

BELANGRIJKE INFORMATIE
De WinTree  CONNECT 2019-versie beschikt over de mogelijkheid om ook teksten te gebruiken van een andere tekenset dan de standaard Latin- tekenset. Hierdoor wordt het mogelijk om in WinTree  ook teksten voor Noors, Pools en Russisch te gebruiken. Hiervoor moet de WinTree database aangepast (geconverteerd) worden. Afhankelijk van de grootte van de database kan dit geruime tijd in beslag nemen (tussen de 15 minuten en vele uren!). Deze conversie zal direct na het installeren van deze versie uitgevoerd worden. Deze conversie kan niet uitgesteld worden. Plan het installeren van deze versie dan ook zorgvuldig, zodat er voldoende tijd beschikbaar is om de conversie in alle rust uit te voeren.

 

WinTree 2019 en de complete service van TSD
Vanaf zomer 2019 is de nieuwe WinTree software beschikbaar. Veel aandacht is besteed aan vernieuwingen die een grote bijdrage leveren om efficiënter met de software te werken. Denk hierbij aan de WinTree App en communicatie via TreeCommerce® Messenger maar ook de nieuwe koppeling met VARB. Daarnaast hebben aanpassingen door wet- en regelgeving een grote rol gespeeld bij de ontwikkeling. Zoals de impactvolle aanpassing van de plantgezondheidsverordening waar het plantenpaspoort deel van uit maakt, maar ook aan de informatie die nodig is voor de aangifte voor de Duitse Verpakkingswet Grüne Punkt is hierin opgenomen.

 

WinTree Connect 2019
De samenhang tussen functies (met het oog op de vernieuwingen) binnen de software is groot en daarom is het noodzakelijk om verschillende WinTree-functies te combineren door een nieuwe pakketstructuur. Door deze nieuwe pakketstructuur en het bijbehorende servicecontract kunnen klanten optimaal gebruik maken van de software. De vernieuwde WinTree software met de daarop afgestemde servicecontracten biedt TSD aan als "WinTree Connect 2019". Lees voor meer informatie over WinTree  Connect de uitgebreide informatie op de pagina WinTree CONNECT.

Op de Quick Start pagina staan een aantal documenten waar in een paar stappen uitgelegd wordt hoe bepaalde functies door de nieuwe pakketstructuur nu gebruikt kunnen worden.

 

Naast de grote aanpassingen zijn ook in deze versie weer veel wensen van klanten als nieuwe functies binnen WinTree  opgenomen. Onderstaand een overzicht van de belangrijkste, handigste, meest in het oog springende issues die in deze versie opgenomen zijn. Deze lijst is zeker niet compleet. Tijdens het werken met WinTree kunnen andere nieuwe velden of functies naar voren komen. Wanneer niet duidelijk is wat de functie precies inhoud dan zijn de medewerkers van de serviceafdeling van TSD beschikbaar om vragen hierover te beantwoorden. Stuur hiervoor een e-mail met een duidelijke omschrijving, bij voorkeur voorzien van print-screens, naar support@tsd.nl.
 
De nummers in de titel in onderstaand overzicht verwijzen naar een intern referentienummer. Vermeld bij vragen over het issue altijd dit nummer.

Punten met (B) in de titel zijn voor alle gebruikers, ongeacht de functiesamenstelling volgens de nieuwe WinTree  CONNECT-pakketten, beschikbaar. Alle andere punten zijn beschikbaar met de uitgebreidere pakketten.

 

ShowBedrijfsadministratie

ShowAssortiment

ShowZoekregels voor aanvullen voorraad: sneller inkopen en indelen

Bij het aanvullen van voorraad met behulp van de module 'Minimale voorraad' kunnen niet aan te vullen artikelen op een zoeklijst geplaatst worden. Met behulp van parameter 2549 is het mogelijk om de gezochte artikelen toe te voegen aan de regels in een bestaande zoeklijst, of om eerst de zoeklijst leeg te maken en dan alleen de te zoeken artikelen in de lijst te zetten. In de aanvulset, op het  tabblad "Referentie", is een nieuw veld 'Referentie' beschikbaar. Worden aan te vullen regels in een zoeklijst geplaatst dan wordt de tekst ingevoerd in dit referentie-veld als externe tekst in de zoekregels opgenomen. De zoeklijst kan vervolgens op de gebruikelijke wijze naar de leveranciers gestuurd worden.

Als een leverancier reageert op zoekregels die voor een verkoop- of werkbonregel nodig zijn, dan kan eenvoudig via Verkoop -> Indelen bij de leverancier ingekocht en ingedeeld worden voor de verkoop- of werkbonregel. Voor de artikelen die via Aanvullen voorraad op de zoeklijst terecht gekomen zijn kon dit niet. Hiervoor is nu een aanpassing gemaakt.
 
In de aanvulset moet een klant geselecteerd worden. Selecteer hier en klant die in de klantgegevens is aangevinkt voor 'Opplanten'. De aanvulset wordt verder gewoon aangelegd en op basis van de set kan de voorraad aangevuld worden. Aan te vullen artikelen worden bij het aanvullen ingedeeld op beschikbare voorraad (eigen voorraad, inkoop of fictief). Maar er zal ook een deel mogelijk niet ingedeeld kunnen worden. Deze niet ingedeelde artikelen komen vervolgens op de zoeklijst terecht. Maar deze zoekregels worden ook direct in een nieuwe werkbon voor de klant, gekoppeld aan de aanvulset, geplaatst. Hier wordt in een pop-upscherm melding van gemaakt. Doordat nu van de zoekregels ook werkbonregels bestaan kan, op basis van reacties van leveranciers, via Verkoop - Indelen ook op deze regels ingedeeld worden.

Als de werkbon vervolgens helemaal of gedeeltelijk is ingedeeld kan deze gereedgemeld worden. Doordat de werkbon gebaseerd is op een opplantorder (door de aangevinkte check box 'Opplanten' in de klantgegevens) wordt bij het gereedmelden de ingedeelde aantallen uit de werkbon als vrije verkoopbare voorraad op de aanvullocatie gezet. Hier wordt standaard 'Opplantorder-functionaliteit" gebruikt. De overgebleven, niet ingedeelde regels, worden uit de werkbon verwijderd. De werkbon en de onderliggende verkooporder worden ook verwijderd.

Issueno. 21148 (Version mei 2019)

ShowAanvulset met samengesteld artikel gebruiken

De module 'Minimale voorraad' kan samen met de functie 'Samengesteld artikel' gebruikt worden om voorraad aan te vullen. Hiermee kan namelijk via een aanvulset een samengesteld artikel ingedeeld worden op meerdere producten terwijl bij normale leveringen van dit product op het eindproduct op de locatie ingedeeld kan worden.

Stel het samen te stellen artikel (bijvoorbeeld een artikel dat bestaat uit 3 stekken, 1 pot en 3 stokken)  in het assortiment in. Maak een aanvulset met dit product aan, selecteer een locatie in de set waar het product zeker nog niet staat. Ga vervolgens de set aanvullen. Dan moet dus het samengestelde artikel ingedeeld worden. Dan moet dit voorbeeld-artikel ingedeeld worden op 300 stekken, 100 potten en 300 stokken. Deze indelingen worden dan van de ingedeelde voorraadpartijen afgeboekt. Verwerk de aanvulset en dan er komen 100 potten als vrije verkoopbare voorraad op de productielocatie te staan.

Als er nu een gewone verkooporder van dit artikel wordt gemaakt dan kan in het indeelscherm gewoon op deze voorraadpartij ingedeeld worden. WinTree verwacht dan niet meer dat er op het samengestelde artikel wordt ingedeeld.

 

Neem contact op met TSD voor meer informatie over de mogelijkheden van de module 'Minimale Voorraad'.

Issueno. 21196 (Version mei 2019)

ShowPlantmaten, optie Beschikbaarheid met weeknummers

Met behulp van parameter 2531 is het mogelijk om in het menu Assortiment – Onderhoud Plantmaten een extra optie "Beschikbaar van (wk)" en "Beschikbaar tot (wk)" zichtbaar te maken. Per plantmaat kan hier een weeknummer reeks ingegeven worden die vervolgens bij een koppeling met een webshop gebruikt kan worden om bepaalde artikelen op basis van een plantmaat zichtbaar of juist onzichtbaar te maken.

Deze optie heeft in WinTree  zelf geen enkele functie.

 

Neem contact op met TSD als een bestaande koppeling met een webshop gebruik moet maken van deze extra optie.

Issueno. 21125 (Version mei 2019)

ShowCheck box "Kortingsartikel" beter gebruiken (B)

In het menu Assortiment -> Onderhoud plantnamen is het al mogelijk om per plantnaam aan te geven of artikelen, waar de plantnaam in gebruikt wordt, een kortingsartikel is. Indien een plantnaam was aangevinkt werd alleen bij het toekennen van een factuurkorting hier rekening mee gehouden.


Met behulp van parameter 2533 is het nu mogelijk om de waarde van de check box "Kortings artikel" uit Onderhoud Plantnamen over te nemen naar de artikelen waarin de plantnaam gebruikt wordt. Per artikel (menu Onderhoud assortiment) kan de check box alsnog aangepast worden. Behalve de mogelijkheid om nu per artikel aan te geven of de korting doorberekend moet worden, wordt de instelling nu ook bij het berekenen van kortingen in de offertes en verkooporders gebruikt. De check box is dus niet meer alleen voor factuurkorting maar voor alle kortingen in het verkoopproces.

 

Tijdens de installatie en de daar bijbehorende conversie wordt per artikel de check box "Orderkorting" gevuld met de waarde zoals die in de plantnamen is ingesteld. Als een artikel is aangevinkt en in de plantnaam wordt de check box uitgevinkt dan blijft het artikel gewoon nog aangevinkt. Alleen nieuwe artikelen waarin een aangevinkte plantnaam wordt gebruikt, worden dan standaard ook niet meer aangevinkt.

Wordt in een offerte of verkooporder (geldt ook voor Cash&Carry) een algemene korting gegeven (tabblad Order info - kader Prijsberekening) dan worden de artikelen die niet zijn aangevinkt niet voorzien van de korting.

 

LET OP: als handmatig direct in de regel een korting wordt ingevuld dan wordt de korting wel doorgevoerd!

Issueno. 21118 (Version mei 2019)

ShowOverlijst: interne tekst partij vullen met locatienummer en omschrijving partijen (B)

Standaard wordt de interne tekst van een voorraadpartij opgenomen in de interne tekst van een overlijst-regel, mits natuurlijk de overlijst niet getotaliseerd aangemaakt wordt. Door TSD kan een extra optie toegevoegd worden waarmee deze interne tekst voorzien kan worden van een andere waarde. Dit kan nuttig zijn als in de verstuurde overlijst de interne tekst bijvoorbeeld voorzien moet worden met de locatieomschrijvingen van de partijen. De ontvanger van de overlijst kan deze informatie vervolgens gebruiken om gerichter in te kopen of zelf etiketten met deze locatie af te drukken.
Voorwaarden om met deze optie te kunnen werken zijn:

  • Door TSD moet de expressie voor het vullen van de interne tekst ingesteld worden.
  • De overlijst waaraan de expressie gekoppeld is moet NIET getotaliseerd aangemaakt worden.

 

De interne tekst kan, behalve bij het versturen van de overlijst met behulp van een  Excel-bestand, ook opgenomen worden in het TCM quote bericht. Hiervoor moet parameter 2544 op waarde 1 ingesteld worden. Het is ook van belang dat de ontvanger van het TCM-bericht minimaal ook met versie 8820 werkt.

 

Neem contact op met TSD als van deze optie gebruik gemaakt moet gaan worden.

Issueno. 21151 (Version mei 2019)

ShowOverlijst: aanmaken lijst met eigen voorraad én fictieve voorraad van geselecteerde leveranciers

Bij het aanmaken van een overlijst kan opgegeven worden welke partijen in de lijst opgenomen moeten worden. Hier kunnen partijen van eigen voorraad, inkooporders en/of inkoopaanbiedingen geselecteerd worden. Via [Selecteren] kan vervolgens het resultaat verder verfijnd worden.

In het selectie-menu is een extra selectieveld 'Lev inkoop/fictief' toegevoegd. Met deze selectieoptie kan bijvoorbeeld naast alle eigen voorraad ook de fictieve voorraad of inkoopregels van één (of meerdere) leveranciers geselecteerd worden.

Issueno. 21149 (Version mei 2019)

ShowOverlijst, bij actualiseren ook de belading bijwerken

Via parameter 2539 kan ingesteld worden of de belading ook ververst moet worden bij het actualiseren van de overlijst.
Issueno. 21058 (Version mei 2019)

ShowOverlijst als intern bestelformulier met selectie handelseenheden

Bij het gebruik van de functie 'Handelseenheden ( module 70) is het nu ook mogelijk om de overlijst als intern "Bestelformulier" te gebruiken waarbij de overlijst voorzien kan worden van een dropdown lijst om de juiste handelseenheid te selecteren. Bij het doorboeken van de overlijst naar een verkooporder wordt de geselecteerde eenheid in de verkoopregel opgeslagen.

Tevens is het mogelijk om de verkooporder direct in te delen op de geselecteerde partij in de overlijst. De overlijst moet dan wel met de instelling 'Niet totaliseren' aangemaakt zijn.

 

Neem contact op met TSD om deze handige tool te gebruiken.

Issueno. 21027 (Version mei 2019)

ShowVoorraad - collectief overboeken partijen (B)

Met behulp van parameter 2545 (door TSD in te stellen) is het mogelijk om collectief meerdere partijen van één locatie naar een andere locatie over te boeken. Tijdens het overboeken worden deze partijen op basis van de ingestelde waarde van parameter 104, ingeteld bij reeds bestaande partijen op de doellocatie. Tijdens het overboeken wordt de doellocatie, het partij stadium en de kostprijs ingesteld.

 

Lees de uitgebreide handleiding op deze handleidingen site in het hoofdstuk Bedrijfsadministratie -> Assortiment -> Onderhoud voorraad -> Collectief overboeken partijen.

 

Neem contact op met TSD om deze optie te kunnen gebruiken.

Issueno. 21145 (Version mei 2019)

ShowImporteren prijzen voor prijscodes vanuit een XLS-bestand

De module 103, Prijzen ex-/importeren is gebruiksvriendelijker gemaakt. De gegevens kunnen nu bij het exporteren direct als .XLS-bestand worden opgeslagen. Hierdoor kan het export-bestand meteen in Excel (of een andere spreadsheet-programma wat om kan gaan met .XLS-bestand) geopend en bewerkt worden. Na het aanpassen van de gegevens kan het bestand ook weer als .XLS-bestand opgeslagen worden om direct in WinTree te worden geïmporteerd.

 

Neem contact op met TSD om deze module te kunnen gebruiken.

Issueno. 20260 (Version mei 2019)

ShowParticuliere prijs berekenen met behulp van prijsformule

Met de modules combinaties Prijscodes (64) met Prijsformules (117) en Staffeling (80) met Prijsformules (117) is het mogelijk om de particuliere prijs van een artikel met een prijsformule te berekenen op basis van de basisprijs van het artikel. Met deze optie kan bijvoorbeeld een basisprijs voor de gewone handel eenvoudig omgerekend worden naar de juiste particuliere prijs. Wordt de basisprijs aangepast dan gaat de particuliere prijs automatisch mee. De particuliere prijs wordt niet in het assortiment berekend en weergegeven maar wordt op het moment dat de verkooporder geboekt wordt, berekend.

Worden de modules Prijscodes of Staffeling niet gebruikt dan kan met de functie 'Prijsformules' ook de particuliere prijs worden berekend waarbij per artikelgroep de juiste formule voor deze berekening wordt ingesteld.

 

Neem contact op met TSD om de modules "Prijsformules", eventueel gecombineerd met de modules "Prijscodes" of "Staffeling", te kunnen gebruiken.

Issueno. 20996 (Version mei 2019)

ShowDocument Voorraad per datum, extra selectie criteria

De afdrukselecties van document 240, 'Voorraad per datum', is uitgebreid met een selectie op leverancier en artikelgroep.
Issueno. 21747 (Version mei 2019)

Show Apart voorraadmutatietype voor "Afroepen eigen voorraad" en "Voorraadopname tablet".Issue omschrijving

In het menu Bestand -> Stamgegevens -> Voorraad -> Voorraad mutatieredenen zijn 2 nieuwe voorkeuren toegevoegd:

  • "Afroep eigen voorraad" (type E), beschikbaar als parameter 1042 op waarde 1 of 2 staat.
  • "Voorraadtelling" (type L), beschikbaar als functie 19 of 125) geactiveerd is.

Bij het afroepen van eigen voorraad wordt nu eerst gekeken of er een mutatiereden met type "Afroep eigen voorraad" (E) is gedefinieerd, zo ja, dan wordt die gebruikt, zo nee, dan de situatie zoals voorheen, de reden met type "Voorraadmutatie" (V).

 

Bij het aanmaken van een voorraadopname set wordt nu eerst gekeken of er een mutatiereden met type "Voorraadtelling" (L) is gedefinieerd, zo ja, dan wordt die gebruikt, zo nee, dan de situatie zoals voorheen, de reden met type "Voorraadmutatie" (V).

Issueno. 21211 (Version mei 2019)

ShowOffertes

ShowInkoopprijs en leverancier vastleggen in offerteregel

Door het instellen van parameter 1158 op waarde 4 kan de inkoopprijs van een geselecteerde partij (gebruik het OrderEntry scherm voor het boeken van de regels) in een offerte- of verkoopregel gebruikt worden voor de berekening van de marge. Parameter 2547 op waarde 1 zorgt er voor dat de leverancier van de geselecteerde partij ook als leverancier aan de regel gekoppeld wordt. Deze gegevens zijn in het OrderEntry scherm op het tabblad "Regels" altijd nog te wijzigen.

Bij het doorboeken van offerteregels wordt de inkoopprijs uit de offerteregel ook meegenomen naar de verkoopregel.

Issueno. 21124 (Version mei 2019)

ShowVerkooporders

ShowWebshop verkooporders toevoegen aan bestaande verkooporders in WinTree

Als WinTree  de mogelijkheid heeft om verkooporders vanuit een webshop te importeren dan is het nu ook mogelijk om op basis van het veld Ordernr_klant in het import XML-bericht, orderregels aan een reeds aanwezige order in WinTree  toe te voegen. Hiervoor moet parameter 2513 op waarde 1 gezet worden. 

Issueno. 20984 (Version mei 2019)

ShowOrderEntry scherm: extra velden beschikbaar (B)

In het OrderEntry scherm, kan gebruikt worden voor het boeken van Offerte- , Verkoop- en Inkoopregels, kunnen op het tabblad "Selecties", bovenste deel van het scherm, drie extra queries toegevoegd worden:

  • Kortingspercentage uit laatste verkoopregel klant
  • Laatste bruto prijs verkoopregel klant
  • Laatste indeling verkoopregel klant.

Neem contact op met TSD om deze velden te laten toevoegen.

Issueno. 21188 (Version mei 2019)

ShowOrderEntry scherm: extra filter op 'Opnemen in Catalogus' (B)

In het menu Assortiment -> Onderhoud Assortiment kan per artikel aangegeven worden of het artikel opgenomen moet worden in de catalogus. Hiervoor is de check box 'Opnemen in catalogus' aanwezig. De check box kan nu ook gebruikt worden om in het OrderEntry scherm hierop te filteren. Hiervoor is in de eigenschappen van dit scherm (tabblad "III") een check box aanwezig. De waarde van deze check box wordt opgeslagen in parameter 2546. Natuurlijk kan deze parameter ook via de parameter-tabel ingesteld worden.

Issueno. 21181 (Version mei 2019)

ShowIndelen: verkoopregel aanpassen (B)

Met behulp van parameter 724 , waarde op 1, was het al mogelijk om na het indelen een verkoopmaat aan te passen. Deze parameter is nu uitgebreid met waarde 2. Door deze parameter op waarde 2 te zetten wordt het mogelijk om tijdens het indelen van een verkoopregel op een ander artikel (andere trefnaam en maatcode van de indeelpartij dan in de verkoopregel wordt gebruikt) de trefnaam en maatcode van de verkoopregel aan te passen na de trefnaam en maat van de ingedeelde partij.

Na het instellen van deze parameter is in het indeelscherm, bovenste deel van het scherm waar de ingedeelde partij getoond wordt, is [Wijzig artikel] aanwezig. Klik op deze knop als de verkoopregel aangepast moet worden naar de ingedeelde partij-gegevens. Bevestig het wijzigen in de pop-up melding met [Ja]. In het indeelscherm verdwijnt de indeelpartij maar [Klaar] blijft beschikbaar (stoplicht op groen), klik hierop. De oorspronkelijke verkoopregel is op 0 gezet en er is een nieuwe verkoopregel met de nieuwe trefnaam en/of maatcode aangelegd. Deze 0-regel kan bij het sluiten van het verkooporder-menu automatisch verwijderd worden. Dit moet wel in de eigenschappen van het verkooporder-menu ingesteld worden. Deze instelling wordt opgeslagen in parameter 49.

Wordt een verkoopregel meervoudig ingedeeld dan is het ook mogelijk om de verkoopregel aan te passen naar de trefnamen en/of maatcodes van de ingedeelde partijen. De verkoopregel wordt dan automatisch gesplitst.

 

Let op: de verkoopprijs van de verkoopregel wordt na het aanpassen van de verkoopregel NIET automatisch aangepast. Dat dient, indien nodig, nog in de verkoopregel zelf gedaan te worden.

Deze optie is alleen beschikbaar vanuit het indeelmenu voor verkoopregels. Wordt een indeling van een werkbonregel aangepast dan kan deze functie niet gebruikt worden.

Issueno. 21163 (Version mei 2019)

ShowImport Excel-bestand met automatisch indelen

Bij het importeren van een Excel-bestand kan WinTree  ingericht worden om meteen in te delen op nieuwe inkoopregels. Randvoorwaarden voor deze optie:

  • Fictieve voorraad aanwezig
  • Overlijst gebaseerd op fictieve voorraad met de optie 'Niet totaliseren'
  • Excel-bestand gecreëerd op basis van deze overlijst

Als het Excel-bestand voorzien is van een partij-nummer (zoals bekend in WinTree als fictieve voorraadpartij) kan dit nummer als voorkeur-partij aan een geïmporteerde verkoopregel gekoppeld worden. Tijdens het importeren zal WinTree  de verkoopregel direct indelen op een nieuwe inkoopregel voor de leverancier waarvoor de fictieve voorraadregel geboekt was.

 

Neem contact op met TSD om van deze handige importfunctie gebruik te kunnen maken.

Issueno. 21837 (Version mei 2019)

ShowUitleveren verkooporders, Optie "Instellingen van de order(s)" vast te zetten (B)

Met behulp van de nieuwe parameter 2558 kan de voorkeursinstellingen opgeslagen worden die bij het verwerken van één of meerdere geselecteerde verkooporders via het menu Verkoop - > Uitleveren verkooporders gebruikt worden.

De parameter heeft de volgende waarde:
1 = Instellingen van de order(s)
2 = Afwijkende instellingen

Issueno. 21192 (Version mei 2019)

ShowVoorkeuretiket in verkooporder opslaan (B)

In Onderhoud relaties, tabblad "Klanten-I" kan een voorkeuretiket per klant ingesteld worden (zie ook issue 21152).Dit voorkeuretiket wordt bij het aanmaken van een verkooporder in de verkooporder opgenomen. Deze voorkeur kan nu ook per verkooporder alsnog aangepast worden.
Issueno. 211599 (Version mei 2019)

ShowWerkbonnen

ShowAanpassen kostprijs in werkbon

Door TSD kan parameter 2561 ingesteld worden zodat ook de kostprijs in de werkbon aangepast mag worden, tabblad "Status" in het werkbonnenscherm. De aanpassing van de kostprijs wordt doorgevoerd naar de ontvangstregels (mits die nog niet gefactureerd zijn).

Issueno. 21594 (Version mei 2019)

ShowVakplanning: nieuw report voor afdrukken vakplanning

Bij het gebruik van het menu Verkoop -> Vakplanning kunnen geplande vakken nu op een nieuwe document afgedrukt worden. In de afdrukgroep Vakplanning is hiervoor document 439, 'Vakplanning' toegevoegd. Het document drukt, na een ingegeven selectie, de gevulde vakken per leverdatum af.

Issueno. 20830 (Version mei 2019)

ShowVakplanning, klantnaam in tooltip tonen

Bij het gebruik van de uitgebreide functie vakplanning wordt in het menu Verkoop -> Vakplanning per vak het werkbonnummer getoond. Met parameter 2563 op waarde 1 kan ingesteld worden dat in de tooltip *) niet het reeds zichtbare werkbonnummer maar de firmanaam van de klant uit de werkbon getoond wordt. Zijn meerdere werkbonnen aan een vak toegewezen dan worden in de tooltip, komma gescheiden, meerdere firmanamen getoond.

 

*) de tooltip is een klein pop-up schermpje wat geopend wordt als met de muis over het werkbonnummer gegaan wordt.

Issueno. 21800 (Version mei 2019)

ShowExport t.b.v.import www.e-Cert.NL (B)

TSD heeft een export-opdracht beschikbaar waarmee, op basis van een werkbon, gegevens uit WinTree  geëxporteerd kunnen worden naar een CSV-bestand. Dit CSV-bestand kan vervolgens op wwww.e-cert.nl geïmporteerd worden om certificaten te kunnen maken.

Het export CSV-bestand bevat per aangifte-land andere kolommen en gegevens. De exacte kolommen zijn voor veel landen op het moment van schrijven van deze tekst nog niet bekend.

 

Neem contact op met TSD om samen een goed export-bestand op te bouwen waardoor de import op www.e-cert.nl snel en simpel verloopt.

Issueno. 18784 (Version maart 2019)

ShowWerkbon etiket, optie om kleurcode af te drukken (B)

Indien de WinTree  App functie 'Loodslijst' is geactiveerd kan per werkbon een bepaalde kleurcode geselecteerd worden (zie LINK handleiding App over het gebruik van deze kleurcodes). De geselecteerde kleurcode kan ook als kleur op een etiket afgedrukt worden. De gebruikte printer moet dan natuurlijk wel een kleuren-printer zijn. Eventueel kan ook de omschrijving van de kleurcode als tekst op het etiket afgedrukt worden.

 

Neem contact op met TSD om dit speciale veld aan een etiket toe te voegen.

Issueno. 21185 (Version mei 2019)

ShowGereedmelden werkbonnen-menu,  extra opties (B)

Het menu Verkoop -> Gereed melden werkbonnen heeft een aantal nieuwe opties:

  • Via de eigenschappen van het menu (rechter muisknop, optie 'Eigenschappen') kan ingesteld worden dat bij het openen van het menu direct een 'Zoekscherm' geopend wordt.
  • Het menu heeft een extra kolom Stadium. Per werkbon (of via een multiselectie van werkbonnen) kan door middel van een drop down lijst de optie 'Gecontroleerd' geselecteerd worden. Hiermee kan zichtbaar gemaakt worden of de werkbon gecontroleerd is en klaar is voor verzending. Dit stadium 'Gecontroleerd' kan alleen in dit menu aangepast worden. Het heeft geen effect op de verdere verwerking van de werkbon.
Issueno. 21134 (Version mei 2019)

ShowFacturen

ShowDocument Factuur: Veld Fust omschrijving langer

Wanneer de afdrukoptie "tekstregel en leverdatum fust in regel afdrukken" uit staat, is er nu op de afdruk van een factuur meer ruimte voor de fust omschrijving.
Issueno. 20628 (Version mei 2019)

ShowFactuur terugzetten te koppelen aan een Autorisatierol

Het terugzetten van geaccepteerde verkoopfacturen is via een Rol te autoriseren. In het menu Bestand -> Stamgegevens – Overig -> Rollen is op het tabblad "Functie" de functie 'Verkoopfacturen muteren' beschikbaar. Zet deze functie op 'Ja' als de medewerker die gekoppeld is aan de rol geaccepteerde verkoopfacturen mag wijzigen.
Issueno. 21135 (Version mei 2019)

ShowInkoop

ShowInkopen vanuit fictieve voorraad, aantal vullen

Vanuit het menu Inkoop -> Inkoopaanbiedingen -> Onderhouden kan op basis van geselecteerde fictieve voorraadregels ingekocht worden. Met behulp van parameter 2565 kan ingesteld worden hoe het aantal in de nieuwe inkoopregel gevuld moet worden. Het aantal kan gelijk zijn met het aantal uit de fictieve voorraadregel of kan standaard op 0 gezet worden.
Issueno. 21595 (Version mei 2019)

ShowGewenste verkoopprijs fictieve voorraad mee naar inkoopregel

Bij het ontvangen van goederen met behulp van de module 62, 'Goederen ontvangst' kan ingesteld worden dat alleen voorraadetiketten afgedrukt worden voor het aantal planten wat niet is ingedeeld. Hiervoor kan parameter 1364 op waarde 1 gezet worden.
Issueno. 21132 (Version mei 2019)

ShowGoederenontvangst: alleen voorraad etiketten afdrukken

In het menu Inkoop – Ontvangst goederen kan een geheel afgeroepen, maar nog niet ontvangen, partij afgeboekt worden. Selecteer hiervoor de regel en vul het af te boeken aantal in (kolom Aantal). Klik vervolgens op [Afboeken]. Bevestig de vraag in de pop-up met [Ja] en de ontvangstregel wordt afgeboekt. Het ingekochte aantal wordt met het afgeboekte aantal verlaagd.

Issueno. 20129 (Version mei 2018)

ShowFloricode: Afroepen versturen via een Quote bericht

Door TSD kan parameter 2452 ingesteld worden waardoor het mogelijk wordt om Inkoopbevestigingen en/of Afroepen per Quote-bericht (Floricode standaard) naar de leverancier te sturen. Nadat de parameter is ingesteld kan, per leverancier, tabblad "Leveranciersgegevens – I" in het menu Relaties ->Onderhoud Relaties, de dropdown lijst 'Elektronische order' op de waarde 'Ja, als EDI' ingesteld worden. Tevens kan in het veld 'Naar' het e-mail adres waar het quotebericht naar toe gestuurd moet worden, ingevoerd worden. Indien dit veld leeg gelaten wordt zal het quote-bericht naar het standaard relatie e-mailadres gestuurd worden.

 

Neem contact op met TSD om de communicatie via Floricode verder te optimaliseren.

Issueno. 21067 (Version mei 2019)

ShowFloricode: importeren voorraadlijsten met eenheden

Door parameter 2161 op waarde 1 te zetten wordt bij het importeren van inkoopaanbiedingen via een Floricode quote-bericht, het aanbod aantal gecontroleerd of dit een veelvoud is van de voorkeur handelseenheid van het te importeren artikel. Wordt er meer aangeboden dan een veelvoud van het aantal per eenheid, dan wordt het geïmporteerde aantal aangepast naar het maximaal deelbare aantal.
Tevens wordt door het activeren van deze parameter een extra tabblad "barcodes" in het menu Assortiment -> Onderhoud Assortiment geactiveerd. Op dit tabblad kan per leverancier een afwijkende kwekerscode ingevoerd worden. Deze kwekerscode (PIA-veld in het quote-bericht) kan zowel numeriek als alfanumeriek ingevoerd worden. Tijdens het importeren van het aanbod vanuit een quote-bericht wordt de kwekerscode uit het bericht vergeleken met de opgeslagen code in het WinTree assortiment. Wordt er geen code gevonden dan wordt er gecontroleerd op basis de standaard ingestelde VBN-codes.

 

Neem contact op met TSD om deze optie te kunnen gebruiken.

Issueno. 20871 (Version mei 2019)

ShowKostprijs fictieve voorraad bepalen

Met leveranciers kan een afspraak bestaan dat de kostprijs van hun geleverde artikelen bepaald wordt door de verkoopprijs aan de klant. Door parameter 2532 op waarde 1 te zetten kan een extra veld 'Ink% std prs.' in het menu Relaties ->Onderhoud Relaties , tabblad "Leveranciersgegevens - I" geactiveerd worden. De waarde die in dit veld ingevoerd wordt, wordt bij het boeken van fictieve voorraadregels of inkoopregels gebruikt om de kostprijs van de partij te berekenen. De kostprijs wordt dan Basisprijs assortiment * Ink% std prs veld.  Als bijvoorbeeld de kostprijs 30% lager moet liggen als de basisprijs dan wordt bij de leverancier de waarde in het veld Ink% std prs 70,00. De kostprijs wordt dan berekent als Basisprijs * 0,70.

 

Met behulp van parameter 2540 (zie issue 21158) kan nog een extra berekening ingesteld worden waarbij de kostprijs van een afgeroepen partij opnieuw berekend wordt op basis van verkoopprijs uit de ingedeelde verkoop/werkbonregel.

 

Neem contact op met TSD om van deze bijzondere maar zeer nuttige mogelijkheid gebruikt te maken.

Issueno. 21154 (Version mei 2019)

ShowKostprijs afroepen berekenen

Met behulp van parameter 2532 kan ingesteld worden of per leverancier een inkoop percentage kan worden ingesteld. Dit percentage wordt dan gebruikt bij het bepalen van de kostprijs van een inkooporder of fictieve voorraadregel voor deze leverancier. Deze parameter houdt verder geen rekening met aangepaste verkoopprijzen waardoor, volgens afspraken met de leverancier(s), de kostprijs van de ingedeelde partijen te hoog/laag kunnen zijn. Om bij het afroepen alsnog een prijsberekening van de kostprijs door te kunnen voeren is parameter 2540 beschikbaar. Door deze parameter op waarde 1 te zetten zal direct bij het aanmaken van een afroep een herberekening van de kostprijs plaats vinden. De verkoopprijs van de ingedeelde regel * Inkoop-% std pr uit de leveranciersgegevens bepaald dan de kostprijs van de afroep.

Wordt ook de module 102, 'Controle Inkoopfacturen' gebruikt dan is het belangrijk dat parameter 1647 op waarde 0, (=Prijs uit ontvangstregel overnemen) ingesteld is. Staat deze parameter op waarde 1 dan wordt in de inkoopfactuur alsnog de kostprijs uit de inkooporder opgehaald, deze prijs is tijdens het afroepen niet opnieuw berekend.

 

LET OP: deze optie kan alleen gebruikt worden indien ok parameter 2532 is ingesteld, zie issue 21154

Issueno. 21158 (Version mei 2019)

ShowInkoopaanbiedingen: extra kolom met vrij netto planten

Vanuit het menu Assortiment ->Onderhoud Inkoopaanbiedingen kan ingekocht worden. Als hulpmiddel bij het inkopen kan TSD een extra kolom 'Vrij' toevoegen. In deze kolom wordt het netto vrij beschikbare aantal van het artikel getoond. Dit aantal kan helpen om te bepalen of het artikel ingekocht moet worden.

 

Neem contact op met TSD als deze extra kolom toegevoegd moet worden.

Issueno. 21153 (Version mei 2019)

ShowRelaties

ShowDebitr6.csv: toevoegen e-mailadres contactpersoon

WinTree  kan door middel van een aparte module gekoppeld worden aan een externe boekhoudpakket.

Door middel van parameter 2551 (waarde op 1) kan ingesteld worden of bij het exporteren van klantgegevens voor een import in een extern boekhoudprogramma (gebruikmakend van het Exact CSV-formaat) een e-mailadres mee geëxporteerd moet worden. Het e-mailadres van de contactpersoon die ingesteld is om de facturen naar toe te sturen wordt hier bij voorkeur meegenomen. Is er geen contactpersoon voor het e-mailen van de facturen ingesteld (of heeft de contactpersoon geen e-mailadres) dan zal het standaard e-mailadres van de relatie mee geëxporteerd worden.

Issueno. 21399 (Version mei 2019)

ShowOpt-in en opt-out: voorzieningen voor vastleggen i.v.m. AVG/GDPR wetgeving (B)

Door gewijzigde Europese regelgeving (GDPR) moet ieder bedrijf in zijn administratie bijhouden of contactpersonen van relaties hebben aangegeven dat hun e-mailadres gebruikt mag worden voor marketing acties. Om deze toestemming in WinTree vast te leggen is een extra optie hiervoor per contactpersoon beschikbaar. In het menu Relaties -> Onderhoud Relaties, tabblad "Contactpersonen" is per contactpersoon [GDPR] beschikbaar. Via deze knop kan een Opt-in datum (datum waarop de contactpersoon toestemming geeft om zijn e-mailadres te gebruiken) en een Opt-out datum (datum waarop de contactpersoon de toestemming heeft ingetrokken) worden ingevoerd. In het veld Bijzonderheden kan een tekst hierover toegevoegd worden. De tekst [GDPR] zal groen worden als een Opt-in datum is ingegeven. De tekst wordt rood als de Opt-out datum is gevuld.

 

LET OP: Op dit moment kunnen de Opt-in en Opt-out alleen maar vastgelegd worden. Bij het gebruik van de WinTree module 95, 'Faxen' of 'Office Manager' (module 14) kunnen selecties gemaakt worden. Bij het maken van deze selecties kunnen deze twee datums nog niet gebruikt worden.

 

Iedere WinTree gebruiker is zelf verantwoordelijk voor het op de juiste wijze toepassen van de GDPR-regelgeving binnen zijn/haar bedrijf.  Voor tips, lees AVG-GDPR.

Issueno. 21171 (Version jan. 2019)

ShowAVG-verplichting: inzage contactpersoon gegevens (B)

Door de invoer van AVG / GDPR is een bedrijf verplicht om, op verzoek, inzage te geven in opgeslagen contactpersoonsgegevens. Ook Wintree gebruikers hebben natuurlijk deze verplichting.

Contactpersoon gegevens liggen in Wintree vast per relatie, tabblad "Contactpersonen". Deze gegevens zijn via een print screen wel door te mailen maar dan zijn niet alle opgeslagen gegevens in de afbeelding beschikbaar. Gebruikers van de module 14, 'Office Manager' kunnen een standaard brief maken waarop alle benodigde velden als samenvoegveld op een document te zetten zijn. Maar Wintree Bedrijfsadministratie-gebruikers hebben deze optie standaard niet. Daarom heeft TSD een exportopdracht gemaakt om contactpersoongegevens te exporteren naar een Excel-bestand zodat de opgevraagde gegevens naar  een contactpersoon gestuurd kunnen worden. 

 

Neem contact op met TSD als deze exportopdracht gewenst is.

Issueno. 21398 (Version jan. 2019)

ShowE-mailadres afzender per document vastleggen (B)

Een veel gehoorde wens van WinTree  gebruikers is een optie om per document te kunnen bepalen welke e-mailadres gebruikt moet worden als afzender. Bijvoorbeeld dat een factuur vanuit WinTree moet verzonden worden via e-mailadres verkoop@tsd.nl. terwijl een offerte moet verzonden worden via e-mailadres offerte@tsd.nl. De enige optie tot nu toe was om met verschillende gebruikers in te loggen, waardoor dus verschillende e-mailadressen gebruikt kunnen worden. Dit was niet altijd handig. Een gebruiker kan namelijk verschillende soorten werkzaamheden door elkaar uitvoeren.

Via de eigenschappen van het te e-mailen document kan nu het standaard e-mail adres van de afzender ingesteld worden. In Bestand – Instellingen, tabblad "Lijsten" kan in de afdrukinstellingen van een document via de rechter muisknop (klik hiervoor links, net naast [Opties] op de getoonde keuze 'Eigenschappen') een van de in WinTree ingevoerde gebruikers (medewerkers-tabel) geselecteerd worden. In de dropdownlijst worden de e-mailadressen en afw_email_afzender van de medewerkers (die niet uit dienst zijn) getoond, de e-mailadressen ingevoerd per afdeling en de waarde ingesteld in parameter 1244. De waarde van deze selectie wordt per document opgeslagen in parameter 2500

 

Als parameter 2500 gevuld is (voor het betreffende document) wordt die waarde als emailadres afzender gebruikt en wordt er verder niet gekeken naar de waarde uit parameter 1393.

Issueno. 19648 (Version mei 2019)

ShowVoorkeur etiket per klant instelbaar (B)

Met behulp van parameter 2543 kan nu ingesteld worden welk type etiket de voorkeur is van een klant. Vervolgens wordt deze etiket voorkeur overgenomen naar een verkooporder waar deze voorkeur echter nog wel aangepast kan worden. De etiket voorkeur wordt bij het afdrukken van order-, werkbon- en afroepetiketten gebruikt om te bepalen welk type etiket afgedrukt worden.

Na het instellen van de parameter is in het menu Relaties -> Onderhoud Relaties, tabblad "Klantgegevens -1" een dropdown lijst beschikbaar waarin het voorkeuretiket gekozen kan worden. Om een keuze ongedaan te maken, kies dan 'nvt'. Deze voorkeur wordt bij het boeken van een verkooporder voor de klant overgenomen. In de verkooporder, tabblad "Order info", kan deze voorkeur alsnog aangepast worden.

In het menu Bestand ->Instellingen, tabblad "Lijsten" worden alle etiketten die afgedrukt moeten kunnen worden aangevinkt in de kolom Tonen én Selecteren aangevinkt.

Nadat alle instellingen goed gezet zijn zal bij het afdrukken van etiketten op basis van het voorkeuretiket uit de verkooporder het juiste type etiket bepaald worden. Als bijvoorbeeld vanuit een werkbon alle drie de type werkbonrooi-etiketten zijn aangevinkt dan zal twee maal een melding 'Geen gegevens bij de gekozen selectie' *) getoond worden en worden alleen de voorkeuretiketten afgedrukt.

 

*) Deze melding kan door middel van parameter 2396 onderdrukt worden.


Neem contact op met TSD om deze parameters in te stellen.

Issueno. 21152 (Version 21152)

ShowAlgemeen

ShowVerbeteringen Exact Online koppeling

Bij het gebruik van de koppeling met Exact Online kunnen klanten en leveranciers vanuit WinTree  geëxporteerd worden om deze vervolgens in Exact te importeren. Bij de export van deze gegevens kan met behulp van parameter 2530 ingesteld worden dat behalve de reeds in de export meegenomen klant- en leveranciersnummers ook het relatienummer mee geëxporteerd wordt.

Daarnaast zal in het export-bestand met de factuurgegevens het BTW percentage 0 ook mee geëxporteerd worden.

Issueno. 21223 (Version mei 2019)

ShowVerkooporder-memoveld te koppelen aan autorisatierol

De Autorisatie-functie is uitgebreid met een optie om het muteren van de memo van een verkooporder per  rol/medewerker in te stellen. Hiervoor is in het menu Bestand -> Stamgegevens -> Overig -> Rollen is op het tabblad "Functies" de optie 'Notities verkooporders muteren' beschikbaar die op 'Ja' of 'Nee' gezet kan worden. Tijdens de installatie van de nieuwste versie van WinTree worden in alle rollen op basis van de ingestelde autorisatie van het menu Verkoop ->Verkooporders deze optie ingesteld. Uiteraard kan dit door de beheerder van WinTree altijd nog aangepast worden.
Issueno. 20599 (Version mei 2019)

ShowFuststatistiek per relatie, per e-mail te versturen vanuit menu Inzage fust

In het menu Fust -> Inzage Fust toont per relatie de geboekte fustmutaties. Vanuit dit menu kan per geselecteerde relatie direct het document Fuststatistiek per relatie (extern), document 338 per e-mail verstuurd worden. Het is dan wel noodzakelijk om in de instellingen het document in de afdrukgroep Fustinzage bij e-mail aan te vinken.

Issueno. 20699 (Version mei 2019)

ShowExtra tekstblok samenvoegveld voor IBAN-nummer klant

Om op verkoopfacturen die via incasso worden geïnd duidelijk te maken welk bankrekeningnummer gebruikt gaat worden is voor het type 'Factuur' een nieuw samenvoegveld |12|,  IBAN-nummer beschikbaar.
Issueno. 21313 (Version mei 2019)

ShowPlanningsoverzicht, samenvoegen werkbonnen van één klant

In het menu Verkoop ->Planningsoverzicht worden standaard alle werkbonnen van klanten per leverdatum getoond. Als één klant meerdere werkbonnen met dezelfde leverdatum heeft dan worden al deze werkbonnen als aparte regels in het overzicht getoond.

TSD kan het planningsoverzicht aanpassen waardoor werkbonnen van dezelfde klant met dezelfde leverdatum als één regel in het overzicht getoond worden. Het is dan ook mogelijk om een code te maken waardoor het totaal aantal planten in de samengevoegde werkbonnen in de regel getoond kan worden.

 

Neem contact op met TSD als deze optie een goede toevoeging is om met het planningsoverzicht nog beter inzicht in de leveringen te krijgen.

Issueno. 21304 (Version mei 2019)

ShowFust: Inkoopprijs wordt niet gebruikt bij inkomend fust

In het menu In- en Uitgaand Fust kan inkomend fust  (boeken als - aantal) geboekt worden. Met behulp van parameter 1419 kan bepaald worden of de inkoopprijs van het fustsoort gebruikt moet worden. Hiervoor moet de parameter op 1 gezet worden.

Issueno. 21250 (Version mei 2019)

ShowMancolijst afdrukken

Om een klant te informeren welke planten besteld zijn maar niet geleverd kunnen worden is een nieuw document aan WinTree toegevoegd. Op deze mancolijst (document 444) wordt het verkochte / te leveren aantal en het niet te leveren aantal in twee kolommen afgedrukt. Om gebruik te kunnen maken van dit document moet in Wintree de volgende instellingen ingegeven worden:

  • Bestand -> Instellingen, tabblad "Lijsten", in de afdrukgroep 'Zoek/-overlijsten' moet het document 444, Mancolijst in de kolom 'Tonen' aangevinkt worden. Vink ook Faxen en/of E-mailen aan als het document ook per fax of e-mail verstuurd moet worden.
  • Bestand -> Stamgegevens -> Teksten -> Onderhoud Tekstblokken, voor de mancolijst kunnen hier tekstblokken met het type Mancolijst in de benodigde talen aangemaakt worden.
  • Bestand -> Stamgegevens -> Teksten -> Kop- en Sluitteksten, voeg hier het document Mancolijst toe, plaats een vinkje in de check box 'Voorkeur' en voeg (voor de benodigde talen) de tekstblokken voor de kop-, sluit- en emailtekst toe.

Nadat deze instellingen ingevoerd zijn kan de mancolijst gebruikt worden. Een mancolijst wordt afgedrukt (afdrukken kan dus ook faxen of e-mailen zijn) vanuit een aangemaakte zoeklijst. In het menu Assortiment -> Onderhoud Zoek-/Overlijst wordt een zoeklijst aangemaakt. De zoeklijst kan aangemaakt worden voor Direkt (voor werkbonregels), voor Op Afroep (voor verkoopregels) en voor Gecombineerd (zowel de werkbon - als verkoopregels). Belangrijk is om de zoeklijst 'niet getotaliseerd' aan te maken, de klantgegevens bij de zoekregels moeten immers per regel beschikbaar zijn om mancolijsten per klant te kunnen afdrukken.  Nadat de zoeklijst is aangemaakt worden de 'te zoeken' regels in het scherm getoond.  Via de print-, fax- of e-mailknop kan de mancolijst geselecteerd en afgedrukt of verstuurd worden.

Voor het afdrukken of versturen van de mancolijst naar één klant moeten alle 'zoekregels' van de klant geselecteerd worden om op de mancolijst te krijgen. Moeten van bijvoorbeeld 2 of 3 klanten mancolijsten afgedrukt worden dan moet van iedere klant alle regels geselecteerd worden. Moeten alle klanten waarvoor regels in de zoeklijst staan een mancolijst ontvangen, selecteer dan alle regels in de zoeklijst en print, fax of e-mail dan de mancolijsten weg. De kop- en sluitteksten van de mancolijst kunnen vanuit de zoeklijst niet meer aangepast worden.

 

Bij het aanmaken van een 'Zoeklijst voor Direkt' komt een extra check box in beeld. Door het aanvinken van deze check box 'Ingedeelde regels die niet ontvangen zijn ook opnemen' worden ook de werkbonregels (of deelaantallen hiervan) in de lijst opgenomen waarvan de status van de ingedeelde partij niet 'Aanwezig' is. Werkbonregels die ingedeeld zijn op inkoopregels die nog niet afgeroepen en/of ontvangen zijn komen dan ook in de zoeklijst te staan en worden dan ook op de mancolijst afgedrukt.

Issueno. 21165 (Version mei 2019)

ShowRaaplijst etiketten: nieuw document

Door TSD kan een extra document "Raaplijst etiketten" aan WinTree toegevoegd worden. Vanuit een werkbon kan dit document afgedrukt worden waarbij naast  het 'te leveren' aantal, de Latijnse naam en de maat ook de externe bestelcode van het artikel uit het assortiment wordt afgedrukt. Deze externe bestelcode kan gevuld worden met het bijvoorbeeld het vaknummer waar de foto-etiketten in een foto-magazijn liggen. De raaplijst kan hierdoor gebruikt worden om foto-etiketten voor bepaalde leveringen uit een foto-magazijn te halen. Wordt de "Raaplijst etiketten" een tweede keer vanuit een werkbon afgedrukt, dan worden de reeds eerder afgedrukte regels opnieuw afgedrukt. In WinTree wordt niet vastgelegd als een regel al een keer op een "Raaplijst etiketten" is afgedrukt.
Het nieuwe document kan ook afgedrukt worden vanuit een geopende werkbon, het menu Verkooporder ->Gereedmelden Werkbonnen en via het afdruk-menu Werkbon. Als een "Raaplijst etiketten" voor meerdere werkbonnen tegelijk wordt afgedrukt dan wordt per werkbon een pagina afgedrukt.

 

Neem contact op met TSD als dit nieuwe document een goede aanvulling is om het leverproces nog verder te optimaliseren.

Issueno. 21164 (Version mei 2019)

ShowMargeberekening op basis van parameter 1800

Met behulp van parameter 1800 was het al mogelijk om de berekende marges op documenten aan te passen. Deze parameter wordt nu ook gebruikt bij het bepalen van marges in het programma zelf:

  • menu Verkoop ->Verkooporders, tabblad "Status", tabblad "Totalen order" en tabblad "Totalen klant"
  • menu Verkooporder -> Werkbonnen, tabblad "Status" en tabblad "Totalen Werkbon"

De parameter kan ingesteld worden op
1 = ((verkoop - inkoop) / verkoop) * 100, dit is de standaard instelling van de parameter
2 = (verkoop/inkoop) * 100 -100

LET OP: ook parameter 998, Margeberekening zonder 0-prijs,  wordt bij het berekenen van de marges gebruikt.

Issueno. 21162 (Version mei 2019)

ShowImport tekst-bestand met alleen een EAN-barcode als verkooporder

Het importeren van offertes en verkooporders met behulp van een Excel- of tekstbestand is uitgebreid. Het is nu ook mogelijk om regels te importeren met een bestand waarin alleen een EAN-barcode staat. Degelijke bestanden kunnen bijvoorbeeld gemaakt worden met behulp van kleine scanners (Opticom-scanner). 

Voor het aanleggen van een importprofiel moeten eerst de volgende twee parameters ingesteld worden: parameter 2541 op 1 en 2542 op 1. Maak vervolgens een importprofiel aan waarbij alleen de positie van de EAN-barcode in het importbestand is gedefinieerd. Uiteraard moeten de geïmporteerde EAN-barcodes wel in het assortiment van WinTree aanwezig zijn.

Tijdens het importeren van het importbestand wordt op basis van parameter 2541 het aantal in de regel bepaald op basis van de bundelgrootte van de maat  of assortiment. Parameter 2542 zorgt ervoor dat indien een EAN-barcode nummer meerdere keren in het importbestand voorkomt, de regels van het artikel ingeteld worden.

 

Met de reeds bestaande parameter 1815 op waarde 1 kan de pricing van de nieuw geïmporteerde regels bepaald worden.

Issueno. 21161 (Version mei 2019)

ShowMedewerker koppelen aan vertegenwoordiger (B)

Met behulp van parameter 405 kan ingesteld worden hoe de vertegenwoordiger van een offerte of verkooporder bepaald moet worden. Staat de parameter op waarde 0 dan wordt de vertegenwoordiger uit de relatiegegevens overgenomen. Staat de waarde op 1 dan wordt de medewerker die ingelogd is in WinTree de vertegenwoordiger van de offerte of verkooporder.

 

Maar als bepaalde medewerkers niet direct vertegenwoordigers zijn maar het invoerwerk voor een collega doen dan moet iedere keer handmatig de vertegenwoordiger in een offerte of verkooporder worden aangepast. Om dit te voorkomen is in de stamtabel 'Medewerkers' (Bestand -> Stamgegevens -> Overige -> Medewerkers) per medewerker een nieuw veld 'Vertegenwoordiger' beschikbaar. Met behulp van een dropdown lijst kan per medewerker één van de andere medewerkers als vertegenwoordiger geselecteerd worden. Wordt door de medewerker met zo'n gekoppelde collega nu een offerte of verkooporder geboekt dan wordt de vertegenwoordiger van de offerte of verkooporder automatisch op de gekoppelde collega gezet. Heeft de medewerker die in Wintree inlogt geen gekoppelde collega dan zal hij/zij zelf als vertegenwoordiger gebruikt worden. Natuurlijk kan in de offerte of verkooporder altijd de vertegenwoordiger alsnog aangepast worden.

Issueno. 21123 (Version mei 2019)

ShowOpmaak Excel-bijlage bij e-mailen documenten aan te passen (B)

Bij het versturen van documenten per e-mail wordt standaard, naast het PDF-bestand met het document ook een Excel-bestand meegestuurd. Dit bestand kan de ontvanger van de e-mail dan gebruiken om de gegevens in zijn eigen systeem te importeren.

Het wel of niet meesturen van dit Excel-bestand kan door middel van parameter 1360 ingesteld worden. Het is ook mogelijk om per relatie het meesturen van het Excel-bestand uit te schakelen.

Door TSD kan, in samenspraak met de WinTree -gebruiker een afwijkende opmaak van het Excel-bestand per klant ingesteld worden. Hiermee kan extra velden aan de Excel-bijlage toegevoegd worden waardoor de ontvanger over meer en betere gegevens beschikt.

 

Neem contact op met TSD om alle mogelijkheden van deze functie te bespreken.

Issueno. 16162 (Version mei 2019)

Show'Management Insight'-tool voorzien van veld voor uitleg (B)

De 'Management Insight'-tool is voorzien van uitleg tekst. Per opdracht is door TSD een beschrijving met extra uitleg in de wizard toegevoegd.
Issueno. 21694 (Version mei 2019)

ShowBestaande tekstblokken kunnen bewerken in het kop-/sluitteksten samenstellen scherm

Door middel van [Wijzigen] kan een bestaand Tekstblok (zichtbaar aan de rechterkant van het menu Bestand ->Stamgegevens -> Teksten -> Onderhoud Kop- /Sluitteksten) worden aangepast. Door op de knop te klikken wordt het tekstblok getoond en kan dan aangepast worden. Klik op [Ok] om het aangepaste tekstblok in de stamgegevens op te slaan. De knop [Wijzigen] is zowel in het menu Onderhouden kop-/Sluitteksten als bij het gebruik van kop- en sluitteksten in de verschillende menu's beschikbaar.
Issueno. 21334 (Version mei 2019)

ShowTransport planning, Laadinfo per rit regel kunnen ingeven i.p.v. per afroep/werkbon

Via parameter 2552 kan worden ingesteld of de laadinfo moet worden bewaard bij de Werkbon/Inkooporder (default, is nu al zo, is waarde 1) of dat deze moet worden bewaard bij de ritregel zelf (waarde 2 van de parameter). Met waarde 3 wordt de laadinfo in de ritadressen en ook in Werkbon/inkooporder opgeslagen.
Issueno. 19929 (Version mei 2019)

ShowTreecommerce Messenger

ShowBestaande voorraadregels opschonen voor import TCM-aanbod

Bij het importeren van inkoopaanbiedingen kan door middel van parameter 1137 ingesteld worden wat tijdens de import met de bestaande regels moet gebeuren. Tijdens het importeren van inkoopaanbiedingen via TCM werd deze parameter ook gebruikt. Het is nu echter mogelijk om voor het importeren van inkoopaanbiedingen via TCM het opschonen van bestaande regels apart in te stellen. Hiervoor is parameter 2566 aan WinTree  toegevoegd. Standaard staat deze parameter op waarde 0, hetgeen betekent dat de waarde uit parameter 1137 dan voor het opschonen gebruikt wordt.
Issueno. 21840 (Version mei 2019)

ShowVerwerking-scherm / Import scherm samenvoegen tot één menu (B)

Door parameter 2555 op waarde 2 te zetten, kan het vernieuwde Treecommerce Messenger menu geactiveerd worden. In dit menu zijn alle functies van TCM in één menu samen gebracht.

Lees de uitgebreide handleiding van dit gebruiksvriendelijke menu op de TreeCommerce-pagina.

Issueno. 20098 (Version mei 2019)

ShowFinanciële Administratie

ShowElektronische aangifte omzetbelasting en opgaaf IP (wijzigingen 2018)

Noodzakelijke aanpassingen in de communicatie met de Belastingdienst zijn doorgevoerd. Leuker kan TSD het niet maken, wel gemakkelijker.
Issueno. 20723 (Version jan. 2019)

ShowAanmaningen, oorspronkelijk factuur bedrag ook zichtbaar

In het menu Boeken -> Aanmanen is in het deel (onderste deel van het menu) waar de openstaande posten getoond worden een extra kolom toegevoegd met het oorspronkelijke factuurbedrag.
Issueno. 7993 (Version mei 2019)

ShowCash and Carry

ShowStaffeling ook bij gebruik 'Gewenste Verkoopprijs' gebruiken

Bij het gebruik van het Cash & Carry programma kunnen partijen voorzien worden van een gewenste verkoopprijs. Is Wintree ingesteld dat ook de module64, 'Prijsstaffeling' actief is dan is het nu mogelijk om de ingestelde prijsstaffeling ook toe te passen op deze gewenste verkoopprijs. Hiervoor moet parameter 941 wel op waarde 3 gezet worden.
Issueno. 21518 (Version mei 2019)

ShowOptie voor inzage fustsaldi van de klant

In het Cash & Carry programma kan via de eigenschappen van een nog niet gebruikte knop, ingesteld worden dat van de geselecteerde klant een fustoverzicht getoond kan worden. Selecteer in de eigenschappen van een knop optie 54, 'Inzage Fustsaldi'. De pop-up zal alleen de saldi per fustsoort tonen, niet alle geboekte fustmutaties zijn in de pop-up zichtbaar. Met de getoonde gegevens kan eenvoudig gecontroleerd worden hoeveel fust een klant bijvoorbeeld kan inleveren.
Issueno. 21130 (Version mei 2019)

ShowNieuw programma "Inlezen scanner als aanvoermelding" t.b.v aanvoer van leveranciers

Sommige Cash & Carry bedrijven maken met leveranciers afspraken dat een leverancier zelf verantwoordelijk is voor het aanvullen van de voorraad op de Cash & Carry. Vaste leveranciers zorgen dan dat van een bepaalde productgroep, bijvoorbeeld Vaste planten, de voorraad op peil blijft. Pas als de leverancier nieuwe partijen aanvoert wordt dit in WinTree als nieuwe inkoop ingevoerd. Maar omdat de planten al door de leverancier zijn aangeleverd hoeft er dus niet meer afgeroepen te worden. Wordt de functie Goederen Ontvangst gebruikt dan moeten de partijen nog wel ontvangen worden.

 

In WinTree is een nieuwe functie beschikbaar waarmee een aanvoermelding op basis van een scanbestand ingelezen kan worden. Hiermee kan snel en eenvoudig nieuwe inkoop worden aangelegd, direct worden afgeroepen en de nieuwe aanvoer klaar zetten om via het menu Inkoop -> Goederen ontvangst te worden ontvangen.

Bij het aanleveren van nieuwe voorraad voorziet de leverancier de partijen van EAN-barcodes. Dit kunnen barcodes zijn die alleen door de leverancier gebruikt worden of algemene barcodes die binnen een productgroep zoals de vaste planten, gebruikelijk zijn. Heeft de leverancier eigen EAN-barcodes dan moet in het menu Relaties -> Relatie-gebonden artikelinformatie deze afwijkende EAN-barcode nummers vastgelegd worden (aparte module is hiervoor vereist). Wordt een algemeen EAN-barcode gebruikt dan is dit nummer in het assortiment vastgelegd zoals het ook bij het scannen van verkopen op de C&C gebruikt wordt. Met behulp van een batchscanner wordt de aanvoer per bundelgrootte gescand. Wordt van een bepaald artikel 2 kisten met 24 planten per kist aangevoerd dan wordt de EAN-barcode van dat artikel 2 keer gescand.

Voordat een nieuwe aanvoer wordt ingelezen moet in de leveranciersgegevens eerst het veld 'Ink% std.prs' voorzien worden van een percentage. Dit percentage wordt gebruikt om de inkoopprijs van de nieuwe aangevoerde partijen te bepalen op basis van de basisprijs uit het assortiment van het artikel. Moet de inkoopprijs bijvoorbeeld 30% lager zijn als de basisprijs vul dan 70,00 als waarde in.

 

Nadat de nieuwe aanvoer is gescand wordt een inkooporder (bestaand of nieuw) voor de leverancier geopend. Sluit het orderentry scherm. Het scanbestand wordt via het tabblad "Orderinfo" -> [Opties>>] -> 'Inlezen scanner als aanvoermelding...' ingelezen. De artikelen worden aan de inkooporder toegevoegd op basis van de EAN-nummers uit de relatie-artikelen, de EAN-barcodenummers zoals opgeslagen in het assortiment of, als er geen EAN-barcodes maar partijbarcodes gescand zijn, op basis van een partij-barcode van een reeds bestaande partij. Het aantal planten per inkoopregel wordt bepaald op basis van de ingesteld bundelgrootte van het artikel. Wordt het scanbestand in een bestaande inkoop ingelezen dan wordt nieuwe aanvoer bij reeds aanwezige aantallen opgeteld.

 

Direct na het inlezen van de nieuwe aanvoer worden de inkoopregels afgeroepen. Er wordt uiteraard geen afroeplijst naar de leverancier gefaxt of per e-mail verzonden. Wordt de functie Goederen ontvangst gebruikt moeten de afgeroepen partijen nog wel ontvangen worden. Wordt de functie niet gebruikt dan komt de nieuwe aanvoer direct op de standaard ingestelde ontvangstlocatie te staan.

Bij het ontvangen of op locatie zetten als geen goederen worden ontvangen, wordt de nieuwe aanvoer, op basis van de waarde van parameter 574, ingeteld op reeds bestaande voorraadpartijen. Is de parameter op waarde 0 gezet, dan wordt nooit ingeteld. Bij waarde 1 wordt alleen ingeteld als de nieuwe partij geboekt is in dezelfde inkoopregel als de partij die reeds aanwezig is. Met waarde 2 wordt bij het intellen alleen gecontroleerd of het aanwezige artikel op de ontvangstlocatie als herkomst dezelfde leverancier heeft als van de nieuwe partij. Er vindt dan verder geen controle plaats op kostprijs of inkooporder. De reeds aanwezige partij, met alle overige details, blijft gehandhaafd. Alleen het aantal aanwezig wordt met de nieuw aanvoer verhoogd.

 

Neem contact op met TSD als van deze uitgebreide aanvoermeldingen gebruik moet worden gemaakt. TSD moet hiervoor een aantal parameters activeren.

Issueno. 21128 (Version jan. 2019)

ShowVoorraadopname via batch scanners: bepaalde leveranciers uitsluiten

Voor het inlezen van nieuwe voorraad via een scan-bestand, gemaakt met een batch-scanner, moet in WinTree  een set aangelegd worden. In deze set kan bepaald worden welke voorraad op basis het scan-bestand aangepast moet worden.

In het menu Assortiment -> Voorraadopname -> Actuele voorraadopname is het nu mogelijk om naast de reeds bestaande optie om bepaalde leveranciers te selecteren, deze reeks leveranciers ook uit te sluiten. Hiervoor is een check box aanwezig. Vink deze check box aan en de reeks ingestelde leveranciersnummers wordt bij het aanpassen van de voorraad op basis van het scan-bestand niet aangepast.

Issueno. 21127 (Version mei 2019)

ShowBetaalwijze bij facturering, voorkeurwaarde per klant vast te leggen

Bij het gebruik van het Cash & Carry programma is het mogelijk om in het menu Bestand -> Stamgegevens -> Prijzen een lijst met betaalwijze vast te leggen. Per betaalwijze kan een specifieke betalingsconditie ingesteld worden waardoor bij het selecteren van een bepaalde betaalwijze in het Cash & Carry programma de betalingsconditie van de verkoopfactuur aansluit aan de betaalwijze.

 

In de klantgegevens is het nu mogelijk om per klant een voorkeur betaalwijze te selecteren. Wordt een betaalwijze geselecteerd waaraan een betalingsconditie is gekoppeld dan zal na het selecteren van een betaalwijze een pop-up getoond worden waarin aangegeven wordt dat de betalingsconditie gekoppeld aan de geselecteerde betaalwijze ook als betalingsconditie voor de klant gebruikt gaat worden. De gekozen betaalwijze zal bij het afrekenen in het Cash & Carry programma als voorkeur getoond worden en het totaal te betalen bedrag wordt dan ook al bij deze betaalwijze ingevuld. Uiteraard kan deze betaalwijze altijd nog aangepast worden. Dan zal ook de betalingsconditie van de factuur op basis van de gekozen betaalwijze aangepast worden. Is de gekozen betaalwijze niet aan een betalingsconditie gekoppeld dan blijft de standaard betalingsconditie aan de factuur gekoppeld.

Issueno. 21120 (Version mei 2019)

ShowOffice Manager

ShowOnderhoud Relaties, tabblad "Vrije velden" te autoriseren

Bij het gebruik van Office Manager kan in het menu Relaties -> Onderhoud Relaties op het tabblad "Vrije velden" waarde voor deze velden ingesteld worden. Het beheren van deze waarden is nu via een rol te autoriseren. In het stamgegeven Rol is hiervoor op het tabblad "Functies' de functie 'Vrije velden (relaties) muteren' toegevoegd. Tijdens de conversie van de database wordt de instelling van de rol voor het muteren van de relaties  overgenomen naar deze nieuwe functie. Door de beheerder van WinTree  is dit natuurlijk altijd weer aan te passen.
Issueno. 20597 (Version mei 2019)

ShowPlantinfo

Voor Plantinfo zijn geen nieuwe functies of opties toegevoegd.